Van kandidaat tot ACA HR-teamlid

Bij ACA IT-Solutions proberen we steeds zo transparant mogelijk te zijn. Uiteraard geldt dat ook voor ons recruitmentproces! Aan de hand van haar eigen ervaring vertelt Talent Sourcer Shari je precies hoe dat proces verloopt.

Begin 2019 startte ik als Talent Sourcer bij ACA IT-Solutions. Met veel goede moed ging ik hier aan de slag en in de afgelopen maanden heb ik al een heel traject afgelegd!

Mijn verhaal bij ACA begint met een sticker van ACA IT-Solutions op de achterruit van een auto voor mij in de file… Mijn buikgevoel vertelde me dat ik een kijkje moest nemen op de website. Zo kwam ik op de vacature van Talent Sourcer terecht. Ik kon mij hier helemaal in terugvinden en stuurde spontaan een mail met mijn C.V. in bijlage door. Diezelfde avond nog ontving ik een telefoontje van Melina en begon mijn sollicitatieprocedure bij ACA!

Na het positieve telefoontje ontving ik een mail met een vrijblijvende uitnodiging voor een eerste kennismakingsgesprek. Omdat het om een HR-vacature ging, vond het gesprek plaats met Melina en Hanne van het HR-team. Ik werd bij het binnenkomen al onmiddellijk warm ontvangen door één van de medewerkers, wat me meteen een goed gevoel gaf. Na het toelichten van de bedrijfscultuur werd dit gevoel alleen maar bevestigd. Tijdens dit eerste gesprek zoomden Melina en Hanne vooral in op de organisatie en bedrijfscultuur. Van mijn kant lichtte ik mijn kwaliteiten toe, zowel op professioneel als op persoonlijk vlak.

ACA-IT HR TeamKort na het eerste gesprek ontving ik een mail voor een tweede gesprek. Hiervoor moest ik me wel even voorbereiden. Elke kandidatuur wordt namelijk vervolledigd met een psychologische testing, en bij mij dus ook. Hanne en Melina vroegen me om een persoonlijkheidsvragenlijst in te vullen. Dit doet ACA zodat men na de indiensttreding een individueel coachingstraject hieraan kan koppelen. Het heeft dus geen invloed op de selectieprocedure zelf, maar is eigenlijk bedoeld om te gebruiken na de mogelijke indiensttreding van de kandidaat. De test heb ik gewoon volledig op mijn gevoel ingevuld, zodat hier ook het meest juiste resultaat zou uitkomen. Binnenkort heb ik met enkele andere nieuwe collega’s een workshop rond deze persoonlijkheidsvragenlijst, en kom ik te weten wat de resultaten hiervan nu eigenlijk zijn. Zelf vind ik het heel positief dat er zo’n vragenlijst moet ingevuld worden, zodat men het coachingstraject heel persoonlijk kan opstellen. Ieder persoon is anders, en ieder persoon kan hierdoor binnen ACA op de meest kwalitatieve manier gecoacht worden.

Ook het tweede gesprek verliep positief, maar er waren natuurlijk ook nog andere kandidaten. Dus moest ik wat geduld hebben… 😊Na een spannende week wachten kreeg ik een positief telefoontje van Joke! En zo begon mijn nieuwe avontuur…

De eerste week kreeg ik de tijd om rustig te ‘onboarden’ en ACA beter te leren kennen. ACA kent een vlakke structuur, en wat mij meteen opviel is dat er hier een heel open communicatie is tussen alle collega’s, ongeacht welke functie of statuut je hebt. ACA heeft het plan om de komende jaren enorm te groeien. Daarom bestaat mijn voornaamste taak uit het zoeken en contacteren van geschikte kandidaten. Dit doe ik zowel voor vaste werknemers als voor freelancers. Misschien contacteer ik jou wel binnenkort? 😄

Daarnaast is de coaching die je krijgt binnen ACA echt super! Zeker als junior word je goed begeleid en wordt er gekeken naar jouw individueel traject. Maar dit geldt natuurlijk ook voor de medior en de senior profielen. Ik zit elke maand samen met mijn on-the-job coach om te kijken waar ik kan verbeteren en welke zaken al heel vlot gaan. Naast de on-the-job coach heb ik ook een evolution coach. In deze one-to-one gesprekken wordt meer het globale plaatje bekeken en stel ik samen met die coach specifieke doelstellingen op die ik binnen het bedrijf op lange termijn wil verwezenlijken.

ACA heeft het plan om de komende jaren enorm te groeien. Daarom bestaat mijn voornaamste taak uit het zoeken en contacteren van geschikte kandidaten. Misschien contacteer ik jou wel binnenkort?

Ik merk dat mijn traject geleidelijk aan aan het evolueren is en zo mijn takenpakket steeds meer uitgebreid wordt. Hierdoor blijft het werk heel interessant en is er altijd een uitdaging! Zo start er binnenkort een Employer Branding project samen met het marketingteam, waar ik deel van mag uitmaken. Het is zo fijn dat je ook als junior bij ACA al heel veel kansen krijgt om je verder te ontwikkelen en de kans krijgt om de organisatie van je team te verbeteren of efficiënter te maken!

ACA-IT HR TeamVoel jij het ook al wat kriebelen na het lezen van mijn ervaring, of heb je vragen?
Stuur me dan zeker een berichtje via LinkedIn of bekijk onze vacatures!