Background for a day in the life of

Een dag in het
leven van...


Miranda Montforts Analist / Project Manager

Meet Miranda, onze eigen “ACA team-mom”

Iedere ACA’er verdient het wel eens om in de bloemetjes gezet te worden. Zeker onze ‘ACA-mama’ Miranda.

Miranda werkt nu al bijna 20 jaar voor ACA IT-Solutions! Niet alleen is ze een ster in haar rol als analist, ze neemt ook veel andere taken op zich: iedere dag de vaatwasmachine in orde brengen, iedereen eraan herinneren om op tijd een broodje te bestellen, … . En dan hebben we het nog niet gehad over haar legendarische verjaardagstraktaties, want als Miranda verjaart dan genieten we op kantoor van heerlijke versbereide maaltijden tijdens onze lunch. In dit interview leren we haar wat beter kennen!

Hoi Miranda, vertel eens wat meer over jezelf?

Ik ben een Nederlandse en woon in een klein dorpje Maria Hoop, ten zuiden van Roermond. Ik ben geboren in Purmerend, dichtbij Amsterdam. Wat nog? (denkt na) Ik heb een zus die in Nieuw-Zeeland woont, daar probeer ik toch zeker om de vier jaar eens naartoe te gaan. Oh, en ik heb twee katten en een vriend, en geen kinderen.

 

Hoe ben je bij ACA IT-Solutions (ACA) terechtgekomen?

Ooit werkte ik voor een klein softwarebedrijf in Heerlen, dat werd overgenomen door ACA Nederland. ACA Nederland is een system integrator en hosting provider. Zij dachten dat het overnemen van een softwarebedrijf aanvullend zou zijn, maar dat bleek uiteindelijk toch niet zo’n goede combinatie te zijn. Om gedwongen ontslagen te vermijden, werd een oplossing gezocht en gevonden in… België.

Via de moederorganisaties van ACA IT-Solutions NL en ACA IT-Solutions BE, werd een ‘overnameregeling’ getroffen: de Nederlandse collega’s die in België wilde komen werken, werden met open armen ontvangen. 

Wij hebben van die overname gehoord op 11 september 2001… niet de ideale dag. Maar ja daar had Ronny (CEO ACA IT-Solutions België) natuurlijk ook niet voor gekozen, dat zoiets op die dag zou gebeuren! Vanaf januari 2002 ben ik dan officieel gestart bij ACA IT-Solutions België. In het begin heb ik allerlei projecten als Java developer gedaan: lang bij ING in Brussel gezeten, in Haasrode bij de klant, bij Belgacom, bij Randstad, … .

 

Wat is jouw rol bij ACA?

Ik ben hier begonnen als developer, maar deed ook toen al analyse. Maar ja, je wordt natuurlijk ook wat ouder hè (lacht) en technologieën gaan heel snel, dus ik kreeg ze niet meer gecombineerd. Toen heb ik gekozen voor analyse, dus nu werk ik hier als analist / projectleider. 

 

Weet je nog hoe jij jouw eerste werkdag bij ACA hebt ervaren?

(denkt) Goh dat is al lang geleden… Ik weet nog dat ik, onder de bezielende leiding van Stijn Van Den Enden, enkele opleidingsdagen heb gevolgd. 

ACA bestond toen nog maar uit een man of tien. Dat was toen nog op een kantoortje op zolder bij Foederer.

 

 

Kun je ons wat meer vertellen over het team binnen ACA waarin jij werkt?

Ja natuurlijk, daar zit ik nu ongeveer een jaar of 4-5 bij. Ons team heet de “Code Busters”. Al de teams bij ACA krijgen zo’n leuke teamnamen. Zo zijn er ook de Agile Agents of Justice, de Modular Monkeys, Lego Builders, …  

Wij zijn de laatste jaren sterk gegroeid. Het is een heel leuk team om bij te zitten, een toffe mix van verschillende profielen. Ik denk ook dat wij het meest luidruchtige team zijn  (lacht)

Ook de samenwerking en het vertrouwen van onze grootste klant naar ons toe is enorm verhoogd door de nauwe samenwerking. 

 

 

 

Als jij jarig bent of meedoet aan Secret Santa is het feest bij ACA, kun je daar wat meer over vertellen?

Beelden spreken hier luider dan woorden ooit kunnen. 😉 

 

Op welke projecten ben je het meeste trots, en vooral… waarom!?

  • Dat zijn er heel wat, eigenlijk alle projecten waar ik mijn steentje aan bij heb mogen dragen. Stuk voor stuk super-projecten gerealiseerd door super-teams! Als ik over projecten van onze klant Idewe spreek, denk ik aan onder andere “Matrix”, een financiële tool waarmee budgetten beheerd worden aan de hand van een platform. De matrix haalt uit allerlei andere systemen gegevens, die worden verzameld en overzichtelijk getoond aan gebruikers.
  • Een andere applicatie is “Panda”: een soort van tijdsregistratie waar we ongeveer een half jaar aan hebben gewerkt. Een ander leuk project is “Booking”, een systeem waarmee werknemers zelf een medisch onderzoek kunnen inplannen. En nog vele andere. 😉
  • Natuurlijk hebben we ook nog andere klanten voor wie we al verschillende applicaties gemaakt hebben. Eén hiervan is Co-Prev. Voor hen hebben we een systeem gebouwd waardoor centra voor preventie-advies met elkaar bepaalde gegevens kunnen uitwisselen.

 

Wat voor mij heel belangrijk is, is dat de klant meerwaarde ervaart van en door ons werk. Dat iedereen het nut ervan inziet en plezier heeft in de ontwikkeling en het gebruik van de applicaties.

 

Heb jij een dagelijkse “werk”routine of terugkerende taken voor jezelf?


‘s Ochtends wandel ik ons Hasseltse kantoor binnen en maak ik als eerste de vaatwasmachines leeg. Daarna kijk ik mijn e-mails na. Ik hou ondertussen ook allerlei batchprocessen, voor het verwerken van grote hoeveelheden data, in de gaten. Want ja, dat kan misgaan en iemand moet dat toch bewaken? Ondertussen houd ik nieuwe mails die binnenkomen bij, beantwoord ik support vragen van de klanten, maak ik analyses, valideer en test ik ontwikkelde functionaliteiten, houd ik het versiebeheer bij, beantwoord ik vragen van het team… 

Als de rest van het team er is, houden we onze dagelijkse stand-up. Ik bekijk dan of ons fysiek Kanban board overeenkomt met de digitale versie. Na elke stand-up roep ik door de open space: “Heeft iedereen zijn timesheet ingevuld en zijn broodje besteld?” Zo zorg ik ervoor dat vergeetachtige collega’s op tijd hun lunch bestellen en hun uren loggen. In het kantoor in Olen is dit zelfs geautomatiseerd en wordt mijn vraag dagelijks rond tien uur afgeroepen.

 

Jij bent 1 van onze ACA anciens, wat maakt dat je bij ACA blijft werken?

ACA is een professionele organisatie met een informele werksfeer, waar veel aandacht is voor innovatie en waar klantgerichtheid erg belangrijk is. Ik werk nauw samen met zowel de software ontwikkelaars als de klant, waarbij mijn technische achtergrond soms heel nuttig kan zijn. Binnen ACA is er veel ruimte voor eigen inbreng en de vrijheid om je werk zelfstandig in te delen.

Je wordt niet afgerekend op fouten (zolang deze eenmalig zijn: een ezel stoot zich niet twee keer…), maar gecoacht om het beste uit jezelf naar boven te halen. Wat ik vaak doe als ik onderweg ben naar huis is de werkdag overlopen, een kleine retro met mezelf: 

  • Wat heb ik gedaan? 
  • Ben ik hier tevreden over? Zo nee, waarom niet? Kan ik hier zelf iets aan doen? Of moet ik hulp vragen en bij wie kan ik hulp vragen?
  • Had/heb ik problemen / obstakels? Zo ja, kan ik ze zelf oplossen? Of moet ik hulp vragen en bij wie kan ik hulp vragen?

 

Laatst stelde ik mezelf de vraag: ben ik gelukkig?
Mijn antwoord: een volmondige JA! En waarom?

  • Omdat ik het geluk heb de tweede grote liefde van mijn leven gevonden te hebben;
  • Omdat we in een dorp en woning wonen waar ik me thuis voel, ons ‘huisje, boompje, beestje’;
  • Omdat ik plezier heb in mijn werk, toffe collega’s heb en het volste vertrouwen in de toekomst van ACA heb.

 


Wat is je leukste herinnering bij ACA en waarom?

(denkt na) Goh… Dat was eigenlijk het allereerste ACA weekend dat we gedaan hebben. Dat was toen naar Stockholm, ik denk in 2005. Ik vond dat zo fijn omdat we toen nog maar met 15 waren en iedereen kende elkaar heel erg goed. Het ACA van toen was heel klein en gezellig, waardoor die band met iedereen nog een pak “closer” was. Ook was dit het eerste weekend dat ACA georganiseerd heeft, dat was toen dus natuurlijk nog extra spannend. 

 

Wat is jouw grappigste herinnering bij ACA?

Dat was tijdens diezelfde reis naar Stockholm. Iemand was toen zijn paspoort vergeten.

Die is toen terug naar huis moeten rijden, en heeft een latere vlucht moeten nemen. Daar hebben wij die persoon nog jarenlang mee geplaagd! 

 

Wat is de grootste werk blunder die jij hier ooit hebt meegemaakt?

Het weekend dat ze mij hebben laten staan op het vliegveld… Toen rookte ik nog, dus na de vliegreis naar Porto wou ik een sigaret gaan roken. Ik heb toen laten weten dat ik buiten bij de ingang even een sigaretje ging roken. Na mijn sigaret bleef ik maar wachten… maar blijkbaar was de rest via een andere uitgang naar buiten gegaan. Na een half uur  kreeg ik ineens een telefoontje van Ronny (CEO) met de vraag “Miranda, waar ben jij?” (lacht)

Bleek dat de hele groep ondertussen al met de bus weg was. Ik heb toen een taxi genomen, maar die chauffeur sprak enkel Portugees en begreep mij natuurlijk niet. Uiteindelijk ben ik op de één of andere manier gelukkig wel aangekomen op de bestemming. Ik was gelukkig nog net op tijd om wat te kunnen eten en drinken voordat we aan onze excursie in Porto begonnen. Nadien werd besloten dat iedereen op het ACA weekend vanaf dan een buddy kreeg, zodat dit soort situaties niet meer zouden voorkomen… (lacht) .

 

Wat wil jij nog heel graag eens doen in jouw leven?

Emigreren, sowieso. Ik denk dat als ik eens met pensioen ben, naar Nieuw-Zeeland verhuis.
Als Eric (mijn partner) mee wilt tenminste, want zonder hem ga ik niet !! 

 

Bij ACA hebben we altijd leuke nieuwjaarsfeestjes in een verkleedthema, welke vond jij het leukste tot nu toe?

Ik denk het thema van vorig jaar, Harry Potter. Dat vond ik echt heel tof.
Is heel moeilijk om te zeggen welke het leukste was, aangezien ze altijd echt top zijn!

 

Hoe zie jij jouw verdere toekomst bij ACA?

Ik zie mijzelf de komende jaren nog wel mijn huidige job uitvoeren. 

Wellicht dat ik wat meer analyse-werk ga overnemen van Katrien, zodat zij zich meer kan richten op haar andere taken.

 

Mijn motto is ‘Carpe diem’, pluk de dag, geniet van de kleine dingen…

Ik maak me niet te druk over de verre toekomst, wie weet of we er dan nog zijn 😉

 

Een dikke merci Miranda, voor alles wat je elke dag opnieuw voor ons doet!!

Vanwege het hele ACA team